Bestill time med SMS

Send til 2097:

DYRØY fødselsdato, ditt navn, grad av hast

(Unngå sensitiv informasjon)

Se eksempel

DYRØY 030562 Kari Normann Trenger time for konsultasjon

Normalt to meldinger - bekreftelse og timeavtale.

NB: Tjenesten kan ikke benyttes om man har reservert seg mot kortnummer
Viktig informasjon om Koronaviruset

HVORDAN BESTILLE KONSULTASJON HOS LEGE

Det er mange som ønsker å nå oss og det kan ta litt tid å komme igjennom på telefonen. Om du vil gjøre det enkelt og spare tid, kan du bestille time enten

 

Alternativer til fysisk oppmøte hos din lege

Vi har forskjellige alternativer til legetime med fysisk oppmøte hos din fastlege. Disse alternativene kan brukes dersom det du ønsker ta opp med din fastlege ikke krever fysisk oppmøte. 

Alle alternativene koster det samme som en vanlig legetime, men er kostnadsfri dersom du har fått frikort eller timen omhandler allmennfarlig smittsom sykdom (slik som koronaviruset). 

1) E-konsultasjon

Flere av legene våre har aktivert e-konsultasjon som er skriftlig kommunikasjon med din fastlege via helsenorge. Trykk her for mer info om e-konsultasjon. 

Hvis din fastlege ikke tilbyr digitale tjenester på Helsenorge, vil du få beskjed om dette når du logger inn og klikker på «Min helse».

Du vil da se denne beskjeden dersom din fastlege ikke tilbyr digitale tjenester via Helsenorge:

Din fastlege tilbyr ikke digitale tjenester på Helsenorge

 

2) Videokonsultasjon

I mars 2020 aktiverte også flere av legene videokonsultasjon. Hvis du har tilgang til smarttelefon eller pc med webkamera og hodetelefoner, kan du bestille videokonsultasjon via vanlig timebestilling. Se mer info om videokonsultasjon litt lenger ned. 

 

3) Telefonkonsultasjon

Under coronaepidemien tilbyr vi  også telefonkonsultasjon. Du bestiller telefonkonsultasjon via vanlig timebestilling. 

 

Informasjon til pasient ved bruk av videokonsultasjon med helsepersonell: 

Personvern

Det er frivillig for deg som pasient å delta i en videokonsultasjon. Når du deltar samtykker du til å motta helsehjelp, akkurat som ved fysisk konsultasjon. Leverandøren av videoløsningen har kun tilgang til din e-postadresse, telefonnummer eller annen nødvendig informasjon for å sette opp og gjennomføre samtalen. Relevant helseinformasjon blir journalført av helsepersonell på lik linje som om samtalen skulle foregå ansikt til ansikt eller per telefon. Selve videosamtalen skal være kryptert og blir da ikke lagret verken på internett, eller på servere.

På samme måte som ved fysisk oppmøte, vil helsepersonellovens regler om taushetsplikt være styrende for selve samtalen og behandling av informasjon som fremkommer under samtalen. Relevante og nødvendige helseopplysninger skal journalføres.

Praktisk informasjon om oppkobling

Forutsetninger for å kunne benytte videokonferanse

Hva bør du tenkte på før konsultasjonen

TIMEBESTILLING VIA SMS

Skriv følgende i SMS:

  1. DYRØY

    Dette fordi at datasytemet skal sende tekstmeldingen til Dyrøy og Sørreisa legekontor, og ikke til et annet legekontor. Selv om du ønsker time i Sørreisa, må du skrive ordet DYRØY.

  2. NAVNET OG FØDSELSDATOEN TIL DEN SOM SKAL HA LEGETIME.

    Dette for at vi skal kunne identifisere og sette den rette pasienten på time.

  3. INITIALENE TIL PASIENTENS FASTLEGE

    Dette for å gjøre helsesekretærenes jobb med timeadministreringen lettere og raskere.

  4. ET STIKKORD ELLER TO OM HVA TIMEN GJELDER

    Dette for at legen skal kunne forberede seg til timen og for å lette jobben til helsesekretærene hvis de må prioritere timebestillingene.

    Eksempler på stikkord:
    - kontroll blodtrykk/kolesterol/sukkersyke/stoffskifte/annet
    - førerkortattest/andre attester eller legeerklæringer
    - vondt i .....
    - føflekk/andre hudforandringer
    - kreftprøve
    - slapphet

    OBS: ikke send sensitiv informasjon via SMS. Det betyr at du ikke bør sende opplysninger som du ikke vil andre skal se dersom meldingen mot all formodning skulle havne på avveier ved at du f.eks sender meldingen til feil nummer.

  5. EVT ØNSKET KLOKKESLETT FOR TIME

  6. SEND SMS TIL NUMMER 2097.

Meldingen kan se slik ut:

Dyrøy Ola Hansen 040590, ED, vondt i halsen, time helst etter kl 1230.

 

KOSTNADER VED Å SENDE SMS:

Du betaler kun for vanlig sms fra din telefon. Svarmeldinger betales fullt ut av kontoret.

 

NÅR KAN DU SENDE SMS/MELDING VIA INTERNETT?
Du kan sende oss melding når som helst på døgnet, alle dagene i uka, hele året. Meldingene vil bli besvart innen 3 virkedager. Sms kan ikke benyttes ved behov for rask legetime, øyeblikkelig hjelp. Da må kontoret kontaktes pr telefon. 

 

AVBESTILLE TIME ELLER ENDRE TIMEAVTALE

Avbestilling av legetime må skje senest 24 timer (på siste virkedag) før konsultasjonen skal finne sted, ellers blir timen belastet.

DYRØY Ola Hansen 040590 avbestiller time hos ED 27.02.12 kl 1250.

 

 

HVORDAN BESTILLE RESEPTER PÅ FASTE MEDISINER?

Du har flere alternative måter å fornye resepter på:

1. juni 2012 innførte vi elektronisk resept. Fra da av ble det slutt på papirreseptene. Når du bestiller en resept, sendes den elektronisk og direkte til en nasjonal database som apotekene er knyttet opp til. For deg som pasient betyr det at du ikke lenger får en papirresept fra legen, men går til det apoteket du selv velger og der får du utlevert medisinen din.

 

Hvis du bestiller resept utenom legetime, kan du hente medisinen på apoteket etter kl 1230 2 virkedager etter at resepten ble bestilt.

Du kan velge å få medisinen sendt hjem til deg. Oppgi ved reseptbestilling hvor medisinen skal sendes. 

Dersom apoteket får beskjed før kl 13-14 kan de sende medisinen med lokalbussen til Spar i Sørreisa eller til Extra i Brøstadbotn samme ettermiddag. 

Bruker du medisin med varseltrekant?

Dersom du og legen din har inngått en avtale om hvor mange tabletter du kan bruke om dagen, vil det ved ønske om fornyet resept alltid telles over hvor mange tabletter du har igjen på forrige resept.

Dersom det viser seg at du skal ha medisin til overs for mer enn 2 uker, blir ikke legen å fornye resepten.

Hvis du likevel må ha ny resept nå, eller har brukt mer medisin enn avtalt, må du be om legetime hos fastlegen din.

 

Oversikt over reseptene dine:

For å få oversikt over dine aktive resepter, legemidler/varer du har fått utlevert hos apotek/bandasjist og antall utleveringer som eventuelt gjenstår, kan du logge inn på Helsenorge (krever elektronisk ID slik som BankID e.l.). Løsningen omfatter også dine barns resepter (0-16 år) og eventuelle fullmakter.

 

Klikk her for mer informasjon om e-resept.

Helserespons-app for Android og iPhone

En App for Helserespons er tilgjengelig og kan lastes ned fra Google Play eller fra AppStore. Dere finner den ved å søke på Helserespons.

Med denne kan dere sende oss meldinger som krypteres og dermed er 100% sikre.

Det betyr at dere kan skrive hva henvendelsen gjelder uten å tenke på om det er sensitiv informasjon eller ikke. I tillegg legger du inn navn, fødselsdato og legekontor kun første gangen du sender melding via denne.

Ved senere meldinger legger app'en automatisk til navn, fødselsdato og legekontor og dere trenger kun skrive hva henvendelsen gjelder eller hvilke resepter som ønskes fornyet. Husk navn på medisin, styrke, dosering og pakningsstørrelse. Dersom dere trenger hjelp for å komme i gang med sms bestillinger, ta kontakt med vårt personale for veiledning.